Видатний психолог гуманістичного напрямку А.Маслоу казав, що «людина й робота повинні підходити один одному як замок і ключ, ключ і замок». Лише за таких обставин людина справді може отримувати задоволення від своєї професійної реалізації, адже ми проводимо щодня мінімум 8 годин на роботі. Якщо Ви усвідомите самі для себе яку роботу Ви прагнете виконувати і які ваші навички, знання і уміння, особисті якості Вам можуть допомогти знайти і потім успішно виконувати цю роботу, Вам буде легше говорити про це на співбесіді, адже успішне проходження співбесіди – це справжнє мистецтво. Мистецтво спілкування, вміння відчувати міру у своїх словах і здатність контролювати свої несвідомі реакції. Щоб пройти співбесіду і отримати бажану посаду, треба вміти поставити себе на місце роботодавця, зрозуміти і відчути, які вимоги будуть ставитися до людини, яка претендує на цю роботу. Вивчення цього мистецтва вимагає часу, але навчитися йому можна.
Для досягнення позитивного результату Вам потрібно дотримуватись деяких правил, використовувати психологічні прийоми, а саме:
1. Якщо Ви хвилюєтесь перед співбесідою, знайдіть можливість побути „наодинці із собою". Заплющіть очі і зробіть кілька глибоких, повільних вдихів і видихів. Уявляйте при цьому, що вдихаєте цілющий кисень, енергію, а видихаєте хвилювання, невпевненість. Відведіть кілька хвилин на приємні спогади. Вміння долати стрес – це тренування до випробувань, яких не можна уникнути у великій школі життя.
2. Вдало підготуватись до співбесіди, перебороти невпевненість, лінь, страх – це теж маленька перемога, яка не завжди приходить до найсильнішого чи найспритнішого. Рано чи пізно вона приходить до того, хто повірив у себе.
3. Налаштуйтесь на позитивний результат. Ніколи не слід думати про те, що можете не впоратись. Повірте у себе, щоб виграти. Пам'ятайте: занепокоєння – це емоція, а не метод вирішення проблем.
4. Заздалегідь підготуйте відповіді на деякі питання, що найбільш часто зустрічаються в ході співбесіди.
5. Гарно відпочиньте перед співбесідою, виспіться, адже ніяка косметика не замалює темних кругів під очима і втомлений вигляд.
6. Перед тим, як зайти до приміщення, де на Вас чекають, згадайте ситуацію успіху, яка вже сталася у вашому житті. Що Ви тоді відчували? Гордість, піднесення, радість? Запам'ятайте це відчуття, розправте плечі, посміхніться і з таким настроєм заходьте.
7. Пам'ятайте, що перше враження – це візуальне сприйняття. У Вас не буде другого шансу справити перше враження!
8. Ви маєте виглядати впевненими у собі. Говорити неголосно, але чітко, ясно й упевнено, усміхатися, не шепотіти. Покажіть себе на співбесіді якнайкраще!
9. Одягніться по-діловому, чисто, охайно. Не одягайте червоного. Цей колір може дратувати оточуючих, викликати неусвідомлену агресію.
10. Пам'ятайте, що людина, яка проводить співбесіду, підбирає найбільш відповідного співробітника для компанії, яку представляє, відповідно Вам, як претендентові, є сенс налагодити контакт з нею. Будьте впевненими і щирими!
Оксана Кондратюк-Якимець,
практичний психолог
oks-kondratyuk-yakim@yandex.ru